divendres, 25 de desembre del 2009

TIC: Competències digitals específiques del mestre en relació a la tecnologia.

Com ja hem parlat en varies ocasions, per a viure al segle XXI hem de tenir unes competències digitals per no ser analfabets digitals, és a dir: hem de conèixer i saber aplicar les noves tecnologies en l'àmbit laboral i personal; i com a mestres hem de conèixer les Tecnologies de la Informació i la comunicació per tal de poder ensenyar i educar als infants de les aules i no quedar-se enrere.

Les TIC ens donen unes avantatges a l'hora de poder gestionar la informació de manera més senzilla i també per a comunicant-se amb els alumnes per a crear un mitjà d'aprenentatge útil.

Les competències digitals cal anar-les millorant al llarg del temps ja que la tecnologia avança molt ràpid, per això l'aprenentatge ha de ser continuat.

Normes de l'UNESCO: Competències TIC dels docents.

Els estudiants i docents hem d'utilitzar la tecnologia digital amb eficàcia.
Les TIC poden ajudar a ser:
  • Competents
  • Buscadors, analitzadors i avaluadors d'informació.
  • Usuaris creatius
  • Comunicadors, col·laboradors...
El docent és la persona més important per ajudar als estudiants a adquirir les capacitats digitals.
Per això és molt important que el mestre estigui preparat per a poder ensenyar amb els avantatges que aporten les TIC i sobretot que puguin ensenyar d'una manera eficaç.

Alguns recursos que podem trobar son:
  • Simulacions interactives.
  • Recursos educatius digitals i oberts.
  • Instruments per a la recol·lecció i anàlisi de dades.
Les pràctiques educatives tradicionals ja no serveixen per assolir les capacitats requerides així que es creen projectes per a examinar els components de la reforma de la educació i les competències necessàries; així com també ofereixen una descripció de les competències TIC que es necessiten.
La finalitat de la UNESCO és harmonitzar la formació i per això es van establir tres factors:
  • Profunditzar en capital.
  • Millorar la qualitat de la feina.
  • Innovació tecnològica.


Mitjançant l'encreuament dels tres amb els sis components del sistema educatiu es va elaborar un quadre per a que puguin elaborar més material d'aprenentatge.





ISTE: Estendards nacionals (EEUU) de Tecnologies de Informació i comunicació (TIC) per a docents.

Estàndards i indicadors:

Els professors:
  1. Faciliten i inspiren l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants.
  2. Dissenyen i desenvolupen experiències d'aprenentatge i avaluacions pròpies de la era Digital.
  3. Modelen el treball i l'aprenentatge característics de la era digital.
  4. Promouen i exemplifiquen Ciutadania Digital i Responsabilitat.
  5. Es comprometen amb el Creixement Professional i amb el Lideratge.
Condicions necessàries per utilitzar efectivament les TIC en el procés d'aprenentatge:

  • Visió compartida.
  • Líders: persones interessades en l'Educació Escolar en tots els nivells.
  • Pla per assegurar la efectivitat de l'escola i l'aprenentatge dels estudiants mitjançant les TIC.
  • Financiació Consistent i adequada.
  • Accés equitatiu a les TIC
  • Personal qualificat.
  • Aprenentatge Professional permanent.
  • Suport Tècnic.
  • Estructura al currículum: amb recursos digitals relacionats amb el currículum.
  • Aprenentatge Centrat en l'estudiant.
  • Avaluació i Valoració
  • Comunitats compromeses.
  • Polítiques d'ajuda.
  • Un context extern d'ajuda.
Matrius de valoració:

  • Nivell Principiant.
  • Nivell mitjà.
  • Nivell expert.
  • Nivell transformador.
Experiències d'aprenentatge i avaluació.

Treballar i aprendre.

Ciutadania digital i responsabilitat.

Creixement professional i lideratge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada